سرطان دهانه رحم چيست؟

۱۵ بازديد

سرطان دهانه رحم سرطاني است كه از دهانه رحم ناشي مي شود. اين به دليل رشد غير طبيعي سلول ها است كه توانايي حمله يا گسترش به قسمت هاي ديگر بدن را دارند. در اوايل ، به طور معمول هيچ علائمي ديده نمي شود. علائم بعدي ممكن است شامل خونريزي غير طبيعي واژينال ، درد لگن يا درد هنگام مقاربت باشد. خونريزي بعد از رابطه جنسي ممكن است جدي نباشد ، همچنين ممكن است نشان دهنده وجود سرطان دهانه رحم باشد.


عفونت ويروس پاپيلوماي انساني (HPV) بيش از 90٪ موارد را ايجاد مي كند. با اين حال ، بيشتر افرادي كه مبتلا به عفونت HPV هستند ، مبتلا به سرطان دهانه رحم نيستند. ساير عوامل خطرزا شامل استعمال سيگار ، سيستم ايمني ضعيف ، قرص هاي ضد بارداري ، شروع رابطه جنسي در سنين جواني و داشتن بسياري از شركاي جنسي است ، اما اين موارد از اهميت كمتري برخوردار هستند. سرطان دهانه رحم به طور معمول از تغييرات پيش سرطاني طي 10 تا 20 سال بروز مي كند. حدود 90٪ موارد سرطان دهانه رحم سرطان سلولي سنگفرشي ، 10٪ آدنوكارسينوما و تعداد كمي از انواع ديگر هستند. تشخيص معمولاً با غربالگري دهانه رحم و به دنبال آن بيوپسي انجام مي شود. سپس تصويربرداري پزشكي انجام مي شود تا مشخص شود كه سرطان شيوع دارد يا نه.


واكسن هاي HPV در برابر دو تا هفت گونه پرخطر اين خانواده از ويروس ها محافظت مي كنند و ممكن است از 90٪ از سرطان دهانه رحم جلوگيري كنند. از آنجا كه هنوز خطر ابتلا به سرطان وجود دارد ، دستورالعمل ها ادامه آزمايش هاي منظم پاپ را توصيه مي كنند. روش هاي ديگر پيشگيري شامل داشتن تعداد كمي از همسر و يا نداشتن شريك جنسي و استفاده از كاندوم است. غربالگري سرطان دهانه رحم با استفاده از آزمايش پاپ يا اسيد استيك مي تواند تغييرات پيش سرطاني را شناسايي كند ، كه در صورت درمان ، مي تواند از بروز سرطان جلوگيري كند. درمان ممكن است شامل تركيبي از جراحي ، شيمي درماني و پرتودرماني باشد. ميزان بقاي پنج ساله در ايالات متحده 68 درصد است. با اين وجود ، نتايج به ميزان ابتلا به سرطان بستگي دارد.


در سرتاسر جهان ، سرطان گردن رحم هم چهارمين علت شايع سرطان و چهارمين علت شايع مرگ و مير ناشي از سرطان در زنان است. در سال 2012 ، تخمين زده مي شود 528000 مورد سرطان دهانه رحم ، با 266000 مرگ و مير. اين حدود 8٪ از كل موارد و مرگ و مير ناشي از سرطان است. حدود 70٪ از سرطان دهانه رحم و 90٪ مرگ و مير در كشورهاي در حال توسعه رخ مي دهد. در كشورهاي كم درآمد يكي از شايع ترين دلايل مرگ و مير در سرطان است. در كشورهاي توسعه يافته ، استفاده گسترده از برنامه هاي غربالگري دهانه رحم باعث كاهش چشمگير ميزان سرطان دهانه رحم شده است. در تحقيقات پزشكي ، مشهورترين رده سلولي جاودانه ، معروف به HeLa ، از سلولهاي سرطاني دهانه رحم يك زن به نام هنريتا لكس ساخته شد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.