ضد عفوني كننده دست

۱۷ بازديد

محلول ضد عفوني كننده

شست و شوي مرتب و كامل دست ها از نكات بهداشتي و ضروري است كه بايد به آن توجه كرد. رعايت اين نكته از آن جهت حائز اهميت است كه تماس مداوم با اشياي مختلف باعث ايجاد آلودگي هاي فراوان بر دست مي شود.

جهت پاك كردن آلودگي ها از سطح دست گزينه هاي مختلفي وجود دارد؛ به عنوان مثال شستن دست با آب و صابون يا استفاده از مواد ضد عفوني كننده دست آلودگي ها را مي زدايد.

شايد اين سوال ها براي شما پيش آيد كه چرا بايد از ضدعفوني كننده ها استفاده كنيم، اين مواد چه خاصيتي دارند و غيره. در اين مقاله سعي داريم نكاتي راجع به اين محصولات در اختيار شما قرار دهيم.

چرا بايد از ضد عفوني كننده دست استفاده كرد؟

براي همه ما پيش آمده است در موقعيتي قرار گرفته باشيم كه امكانات موجود در آن محدود باشد؛ براي مثال دسترسي به آب و صابون نداشته باشيم. در اين زمان بايد چه كنيم؟

برخي بيماري ها وجود دارند كه در دسته بيماري هاي عفوني يا مسري قرار مي گيرند. تا به حال فكر كرده ايد كه در مواجهه با اين افراد مبتلا به اين بيماري ها بايد چه كرد كه از انتقال بيماري جلوگيري شود؟

زماني كه در محيط بيمارستان قرار داريد، محيطي كه به دليل مراجعه كنندگان فراواني كه به بيماري هاي مختلف مبتلا هستند خطرناك است، مي دانيد توصيه هاي لازم جهت پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي مسري چيست؟

در تمام اين موارد توصيه اي كه بايد مورد توجه همگان قرار گيرد استفاده از ضد عفوني كننده دست است. جدي گرفتن اين توصيه جهت جلوگيري از ابتلا به بيماري هاي مسري پر اهميت است. در صورتي كه از اين مورد به راحتي بگذريد شاهد بروز مشكلات جدي ناشي از آن خواهيد بود.

مواد تشكيل دهنده ضد عفوني كننده هاي دست

محتويات ضد عفوني كننده دست از ايزوپروپيل الكل، اتانول، پروپانول يا پوويدون آيوداين تشكيل شده است. همچنين در تهيه اين محصول از مواد پلي آكريليك اسيد، پروپيلن گليكول و اسانس استفاده مي كنند.

در بسياري از اين محصولات گليسيرين نيز وجود دارد؛ گليسيرين ماده اي است كه از خشك شدن پوست جلوگيري مي كند.

در صورت استفاده مداوم از مواد ضد عفوني كننده به شما پيشنهاد مي كنيم كه ژل هاي ضدعفوني كننده دست را خريداري كنيد؛ چرا كه در اين محصول از نرم كننده استفاده شده است و از خشكي دستان شما پيشگيري مي كند.

لازم به ذكر است كه الكل موجود در اين مواد در از بين بردن ميكروب ها تاثير به سزايي دارد؛ به طوري كه اثر آن از آب و صابون نيز بيشتر است.

اگر از اين نوع ماده جهت از بين بردن ويروس ها استفاده مي كنيد، بايد دقت داشته باشيد كه محصول خريداري شده شما بر پايه الكل 70 درصد باشد.

در اين صورت اين اطمينان را به شما مي دهيم كه تركيب الكل با مواد ديگر به خوبي وظيفه ضد عفوني كردن دست ها را انجام دهد.

نحوه عملكرد محلول هاي ضد عفوني كننده

محلول ضد عفوني كننده دست در انواع محلول، ژل و فوم وجود دارد كه پايه اصلي آن ها الكل است. تمام ميكروارگانيسم ها پوششي دارند كه به آن غشاي سلولي نيز گفته مي شود.

استفاه از ضد عفوني كننده ها باعث مي شود كه اين غشاي سلولي يا همان پوشينه تخريب شود. با تخريب اين ديواره مقاومت ميكروارگانيسم ها شامل باكتري ها، قارچ ها و ويروس ها در هم مي شكند و از بين مي روند.

نكاتي كه در خريد ضد عفوني كننده دست بايد به آن توجه داشته باشيد

اين روزها در بازار مواد تقلبي فراواني يافت مي شود؛ توصيه ما به شما اين است كه ضدعفوني كننده ها را از مراكز قانوني تهيه كنيد.

اين مواد در داروخانه ها و فروشگاه هاي معتبر در دسترس عموم قرار دارند. با اين حال چند نكته وجود دارد كه دانستن آن ها خالي از لطف نخواهد بود.

يكي از نكات قابل توجه در هنگام خريد اين محصول دقت به مواد تشكيل دهنده آن است. در برخي از محصولات غير استاندارد از متانول استفاده شده در حالي كه درصد الكل موجود در آن پايين است.

بايد بدانيد كه متانول نه تنها كاربرد ضد عفوني كننده ندارد، بلكه ماده اي سمي به حساب مي آيد. اين ماده جذب پوستي دارد و بسيار خطرناك است.

همچنين توضيحات درج شده روي محصولات را به طور كامل مطالعه كنيد؛ محلول هاي ضد عفوني كننده در انواع مختلفي توليد مي شوند، برخي از آن ها كاربرد صنعتي دارند و برخي ديگر مخصوص ضد عفوني كردن سطوح هستند. دقت كنيد كه در توضيحات آن عنوان ضد عفوني كننده دست ذكر شده باشد.

نحوه استفاده از ضد عفوني كننده دست

قبل از استفاده از اين مواد بايد توجه داشته باشيد كه آلودگي زيادي در سطح دست شما وجود نداشته باشد؛ به عنوان مثال چربي. وجود چربي ها باعث مي شود كه اثر ضدعفوني كننده ها كاهش پيدا كند و تمام ميكروارگانيسم هاي موجود از بين نرود.

پس از آغشته كردن دست به اين مواد به سرعت آن را خشك نكنيد. اين مواد بايد فرصت كافي جهت از بين بردن ميكروب ها را داشته باشند. به مدت 20 الي 30 ثانيه صبر كنيد و اجازه دهيد اين محلول خود به خود تبخير شده و خشك شود.

آيا استفاده از اين محلول ها عوارضي دارد؟

اگر در دسته افرادي قرار داريد كه به طور مداوم بايد دست هاي خود را ضدعفوني كنيد، پس از مدتي شاهد خشكي دست هاي خود خواهيد شد. ضدعفوني كننده دست و مواد موجود در آن چربي و رطوبت پوست را از بين مي برند و باعث بروز خشكي و در مواردي اگزما مي شوند.

اما سهولت استفاده، قابليت حمل و تاثير فوري از مزاياي آن به حساب مي آيد كه قابل چشم پوشي نيست.

كلام آخر

به طور كلي بايد گفت كه بهترين ضد عفوني كننده دست آب و صابون است. اين تركيب در بيشتر موقعيت ها در دسترس است؛ اما در صورتي كه شرايط استفاده از اين ضد عفوني كننده رايج را نداشتيم بايد از موادي بر پايه الكل استفاده كنيم.

اين روزها محصولات متنوعي جهت ضدعفوني كردن دست در قالب محلول، اسپري، ژل و فوم توليد مي شوند؛ اما استاندارد بودن اين محصولات از نكات بسيار مهم است كه بايد به آن ها توجه داشت. در اين مقاله سعي كرديم اطلاعات لازم را در جهت شناخت اين نوع محصولات ارائه كنيم.

همان طور كه در متن اشاره كرديم خريد اين محصولات از مراكز قانوني بسيار اهميت دارد.

در اين راستا فروشگاه تجهيزات پزشكي سدان با داشتن مجوز از سوي وزارت بهداشت كشور و سابقه طولاني مدت در زمينه تجهيزات و محصولات پزشكي به شما عزيزان خدمات متنوعي را ارائه مي كند. برخي از اين خدمات عبارتند از:

خريد اينترنتي محلول ضد عفوني كننده دست

  • وجود محصولات متنوع از برندهاي معتبر دنيا
  • ارائه سيستمي دقيق و پر سرعت جهت ثبت سفارشات
  • امكان پيگيري محصولات خريداري شده
  • پرداخت خسارت ناشي از حمل و نقل محصول
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.