از آنجايي كه دندان‌ها يك عامل تاثيرگذار در زيبايي افراد هستند، روش‌هاي متعددي براي يكدست كردن، سفيد كردن و جذاب‌تر كردن آن‌ها وجود دارد. يكي از اين شيوه‌ها استفاده از كامپوزيت دندان است كه در انواع مختلفي وجود دارد. علاوه بر آن به راحتي روي دندان‌ها قرار مي‌گيرد و فرم دهي به مواد آن بسيار آسان‌تر از ديگر مواد است. خريد كامپوزيت دندان براي يك دندان‌پزشك همواره معضل بزرگي بوده است. چرا كه تنوع مدل‌ها و مارك‌ها باعث گيج شدن دندان‌پزشكان تازه كار و حتي باسابقه شده و انتخاب را براي آن‌ها دشوار مي‌كند. در اين مقاله با معرفي برخي مواد موجود در بازار به شما در انتخاب بهتر كمك خواهيم كرد.

انواع كامپوزيت

 

به طور كلي دندان‌پزشكان مختلف از مارك‌ها و انواع مختلفي از كامپوزيت استفاده مي‌كنند. تفاوت اين انواع در ماندگاري رنگ، استحكام و كيفيت است و قيمت آن‌ها نيز متفاوت است. برخي از بهترين كامپوزيت‌هايي كه مي‌توانيد براي بيماران خود استفاده كنيد در زير آمده است.

Universal composites (كامپوزيت هاي جهاني)

 

اين نوع كامپوزيت به منظور ترميم انواع حفره‌ها در دندان‌هاي جلويي و عقبي استفاده مي‌شود. به علاوه با استفاده از تابش نور به دندان‌هاي بيمار مي‌چسبد و حتي با تابش اشعه X هم قابل تشخيص نيست. روكش‌هاي اين كامپوزيت به راحتي جايگذاري شده و شكل مي‌گيرند و به ابزارهاي شما نمي‌چسبند. علاوه بر آن‌ها با استفاده از كامپوزيت يونيورسال مي‌توانيد ه طور مستقيم و بدون نياز به آتل بندي دندان‌ها را روكش كنيد. به علاوه سايه‌هاي زيباي اين كامپوزيت به راحتي با ميناي دندان تركيب شده و ظاهري زيبا و طبيعي به دندان مي‌بخشند.

 

نانو كامپوزيت Evanesce

 

اين نوع كامپوزيت به دليل داشتن ذرات بسيار ريز به طور يكپارچه با دندان مخلوط شده و در نتيجه حاشيه‌هاي تيره يا آسيب ديده آن را از بين مي‌برد. اين نوع كامپوزيت معمولا داراي استحكام فراواني بوده و در برابر سايش و ضربه مقاوم است. علاوه بر آن مواد نرم و روان آن به شما در شكل دهي و منظم كردن سطح كمك بسياري خواهد كرد و زيبايي چشم نوازي را به دندان‌هاي بيمار خواهد بخشيد.

 

كامپوزيت ميكرو فايبر Brilliant

ذرات موجود در اين كامپوزيت داراي اندازه‌هاي كوچك‌تر از ميكرون بوده و بسيار صيقل پذيرند. به علاوه ماندگاري بالايي داشته و كنترل آن‌ها بر روي دندان كار دشواري نيست. اندازه مناسب ذرات آن‌ها باعث شده است كه علاوه بر پركنندگي مناسب زيبايي، دوام و استحكام بسيار خوبي داشته باشند. شما مي‌توانيد با استفاده از اين كامپوزيت زيبايي طولاني مدت دندان‌ها را در كوتاه‌ترين زمان ممكن به دندان‌هاي بيمار خود ببخشيد.

 

Coltene

 

اين نوع كامپوزيت‌ها معمولا ترميم‌پذير بوده و چسب و سايه سرخود دارند. بنابراين هنگام استفاده از آن‌ها نيازي به استفاده از چسب مخصوص يا انجام فرايند سايه زني نبوده و همين موضوع باعث كاهش خطاها و صرفه‌جويي در وقت مي‌شود. براي پوشاندن انواع لك و زردي بر روي دندان، ترميم دندان‌هاي شكسته يا پر كردن شكاف‌هاي ميان دندان از اين كامپوزيت استفاده مي‌شود. از آنجايي كه اين كامپوزيت از مواد روان كننده چسبنده ساخته شده است، داراي دوام و استحكام بالايي نيز هست.

 

كامپوزيت يونيورسال TPH Spectra

 

 

اين ماده كامپوزيت به خوبي با ديگر دندان‌هاي بيمار سازگار شده و حالت طبيعي دندان‌ها را حفظ خواهد كرد. همين ويژگي سبب مي‌شود كه شما نيازي به صرف وقت فراوان براي سايه زني يا يكدست كردن رنگ دندان‌ها نداشته باشيد. اين مواد از فناوري پركننده SphereTEC ساخته شده و به راحتي قابل كنترل هستند. تركيبات اصلي آن‌ها نيز به گونه‌اي است كه تا مدت‌ها براق باقي مانده، لك نمي‌گيرند و تغيير رنگ نمي‌دهند.

 

Ti Core Flow plus

 

اين ماده يك كامپوزيت همه‌كاره، اقتصادي و چندمنظوره را به بيمار شما ارائه خواهد داد. مواد اصلي آن با استفاده از تيتانيوم و لانتانيد تقويت شده و به همين دليل مقاومت بالايي در دندان ايجاد مي‌كنند.

 

G-aenial Sculpt

اين ماده كامپوزيت از ذرات شيشه‌اي باريم ساخته شده و داراي مقاومت بالايي در برابر سايش و جمع شدگي است. علاوه بر آن به دليل سطح براق و صيقلي براي ترميم‌هاي كلاس I-V مناسب است. طول عمر اين ماده بر روي دندان بالا است و هنگام استفاده به ابزارهاي دندانپزشكي نمي‌چسبد.

 

CG آمريكا

اين مواد از نوع كامپوزيت نانو هيبريدي بوده كه به راحتي قابل پخش شدن هستند. شما مي‌توانيد از اين ماده براي ترميم‌هاي كلاس III و V استفاده كنيد.

 

Ivcolar Vivadent

اين ماده كامپوزيت از نوع مواد روان كننده يونيورسال است كه براي پر كردن حفره‌هاي عميق دندان و شكاف‌هاي ميان دنداني استفاده مي‌شود. براي استفاده از اين ماده بايد آن را با استفاده از يك از يا رول آغشته به اتانول بر روي دندان بگذاريد و سپس به آساني آن را پرداخت كنيد. اندازه ذرات اين ماده كوچك‌تر از ميكرون بوده و باعث بهبود مقاومت آن مي‌شود.

 

Kuraray America (كوراراي آمريكا)

اين ماده اولين ماده كامپوزيت دنداني است كه تركيباتي مشابه تركيبات طبيعي دندان‌ها دارد. به همين دليل مي‌توان براي پر كردن انواع حفره‌ها و ترميم دندان‌هاي شكسته يا آسيب ديده از آن استفاده كرد. تركيبات اصلي اين ماده در برابر شوك و فشار مقاوم هستند. بنابراين استفاده از آن براي افرادي كه دندان قروچه مي‌كنند يا دندان‌هايي شكننده و آسيب‌پذير دارند بسيار مناسب است.

 

Tokuyama Dental America (توكوياما دندان آمريكا)

اين ماده كامپوزيت از نوع نانو هيبريدي بوده و جزء باكيفيت‌ترين مواد موجود در بازار است. سازگاري و انعطاف‌پذيري بالاي اين ماده كنترل آن بر روي دندان را راحت‌تر كرده و پس از فرم دهي نيز خراب نمي‌شود. به علاوه نياز به ساده زني در اين ماده وجود ندارد. چرا كه رنگ آن متناسب با دندان‌هاي طبيعي طراحي شده است.

 

سخن پاياني

خريد كامپوزيت دندان براي دندان‌پزشكان همواره يك معضل بوده است. تنوع مواد كامپوزيت و آسيب‌هاي موجود در دندان‌ها بيماران بسياري از آن‌ها در ميان استفاده از ماده‌هاي مختلف دو به شك كرده است. در اين مقاله تلاش كرديم با معرفي برخي از معروف‌ترين مواد كامپوزيت اين انتخاب را براي شما راحت‌تر كنيم. توجه كنيد كه با پيشرفت علم تركيبات مواد كامپوزيت نيز پيشرفت كرده و به روز مي‌شوند. بنابراين بهتر است با مراجعه به سايت‌هاي معتبر دندانپزشكي همواره اطلاعات خود را به روز نگه داريد.

 

منبع: فروشگاه لوازم، مواد و تجهيزات دندانپزشكي طب تيك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.