معرفي جديدترين تجهيزات پزشكي و مراقبتي در دنيا

۱۷ بازديد

سالهاست كه فناوري و علوم پزشكي دست به دست هم داده‌اند تا نوآوري‌هاي لازم را در طراحي تجهيزات پزشكي و مراقبتي اعمال كنند. به طوري كه تا به امروز پيشرفت‌هاي مداوم در زمينه داروسازي و پزشكي باعث نجات ميليون‌ها انسان و بهبود بسياري ديگر شده است. همانطور كه زمان مي‌گذرد و فناوري همچنان پيشرفت مي‌كند، نمي‌توان به صراحت گفت كه پيشرفت پزشكي بعدي چه خواهد بود. در اينجا قصد داريم شما را با جديدترين فناوري تجهيزات پزشكي و مراقبتي در دنيا آشنا كنيم. پس با ما همراه باشيد!

تجهيزات استنشاقي هوشمند

اصولا براي كمك به بيماران مبتلا به مشكلات تنفسي حاد و مزمن از تجهيزات استنشاقي مانند نبولايزر و انواع افشانه‌هاي تنفسي استفاده مي‌شود. اين تجهيزات كه گزينه اصلي درمان بيماران آسمي هستند؛ اگر به درستي مصرف شوند براي ۹۰٪ بيماران موثر خواهند بود. اما تحقيقات نشان مي‌دهد كه چيزي حدود ۵۰% بيماران از اين تجهيزات پزشكي به درستي استفاده نمي‌كنند. از اين رو اخيرا براي كمك به مبتلايان به آسم در مديريت بهتر وضعيت خود، دستگاه‌هاي استنشاقي هوشمند مجهز به بلوتوث توليد شده است. در واقع دستگاه كوچكي به تجهيزات استنشاقي متصل مي‌شود كه تاريخ و زمان هر دوز و اينكه آيا به درستي مصرف شده است يا خير را ثبت مي‌كند. سپس اين داده‌ها به تلفن هوشمند بيمار ارسال مي‌شود تا بتواند وضعيت خود را پيگيري و كنترل كند. طبق آزمايشات باليني، خوشبختانه با اين فناوري دوز مصرفي داروها به ميزان زيادي كاهش پيدا كرده است.

تجهيزات تنفسي هوشمند

جراحي رباتيك

در طي جراحي رباتيك، جراحان مي‌توانند اقدامات بسيار پيچيده‌اي را انجام دهند كه در حالت عادي بسيار سخت يا غيرممكن هستند. تجهيزات پزشكي كه در قالب ربات اما تحت فرمان جراح براي كمك و تقويت كار عمل مي‌كنند.

جراحي ربات

حسگرهاي وايرلس مغز

اين حسگرهاي وايرلس (بي‌سيم) پس از قرار گرفتن در مغز، به پزشكان در اندازه‌گيري دما و فشار داخل مغز كمك خواهند كرد. از طرفي با وجود آن‌ها، ديگر نياز به جراحي‌هاي بعدي پس از جراحي اول نيست.

چاپ سه‌ بعدي

اصولا دقت ابعاد و دوام تجهيزات پزشكي توليد شده با فناوري چاپ سه بعدي بسيار بالا است و معمولا براي توليد پروتزها و ايمپلنت‌ها استفاده مي‌شود. به عنوان مثال، از اين فناوري مي‌توان براي طراحي قرص‌هايي استفاده كرد كه حاوي چندين دارو هستند و بيماران به راحتي مي‌توانند بر مصرف آن‌ها نظارت كنند.

اندام‌هاي مصنوعي

با ظهور چاپ سه‌بعدي، احتمال ظهور چاپ زيستي به عنوان يك فناوري پزشكي نيز زياد شد. به طوري كه امروزه به كمك تجهيزات پزشكي پيشرفته چاپ زيستي، امكان بازسازي سلول‌هاي پوستي ناحيه سوخته شده بدن فراهم شده است. دانشمندان توانسته‌اند قلب، رگ‌هاي خوني، تخمدان‌هاي مصنوعي و حتي پانكراس را نيز توليد كنند. سپس اين اندام‌هاي مصنوعي در بدن بيمار رشد مي‌كنند تا جاي عضو معيوب اصلي را بگيرند. در حالي كه اين عضو مصنوعي توسط سيستم ايمني بدن رد نمي‌شود.

دستگاه‌هاي ردياب سلامتي

با ظهور فناوري بلوتوث در سال ۲۰۰۰، دستگاه‌هاي رديابي مانند ساعت و دستبند هوشمند طراحي شده‌اند كه مي‌توان از آن‌ها براي رديابي آمادگي جسماني، ضربان قلب و الگوي خواب استفاده كرد. هدف آن‌ها حفظ تناسب اندام به منظور كنترل افزايش آمار ابتلا به بيماري‌هاي مزمن مانند ديابت و بيماري‌هاي قلب و عروق است.

داروهاي سفارشي

اخيرا براي درمان بيماري‌هايي مانند سرطان، داروهايي بر اساس آرايش ژنتيكي فرد طراحي شده‌اند. طبق تحقيقات، اين داروي سفارشي بسيار موثرتر از ساير روش‌هاي درماني است؛ زيرا به تومورهاي داراي ژن‌ها و پروتئين‌هاي خاص بيمار حمله مي‌كند و با ايجاد جهش ژني باعث تخريب تومور مي‌شود. از داروهاي سفارشي مي‌توان براي درمان آرتريت روماتوئيد و كاهش علائم و آسيب‌هاي مفصلي نيز استفاده كرد.

واقعيت مجازي

اخيراً دانشجويان پزشكي توانسته‌اند با استفاده از فناوري و تجهيزات پزشكي پيشرفته، به تجربه واقعي زندگي نزديك شوند. ابزارهاي پيشرفته VR (Virtual Reality) با ارائه درك بصري از نحوه اتصال آناتومي انسان به آن‌ها كمك مي‌كنند تا از نزديك تجربه كنند. همچنين از اين تجهيزات براي كمك به تشخيص و ارائه برنامه‌هاي درماني استفاده مي‌شود كه ثابت شده در توانبخشي و بهبودي بيمار بسيار مفيد بوده‌اند.

پزشكي از راه دور

طبق آمار در حال حاضر حدود ۶۰٪ از بيماران از فناوري تله هلث استفاده مي‌كنند. چرا كه به بيماران اجازه مي‌دهد از طريق دستگاه‌هاي ديجيتال خود خدمات و مشاوره پزشكي دريافت كنند و منتظر قرار ملاقات حضوري با پزشك خود نباشند. به ويژه براي بيماران مبتلا به بيماري‌هاي مزمن؛ زيرا امكان مراقبت در منزل با هزينه‌اي مقرون به صرفه براي آن‌ها فراهم مي‌شود.

پزشك از راه دور

سخن آخر

مطمانا با تغييراتي كه فناوري مي‌تواند در تجهيزات پزشكي عادي و مراقبت در منزل مانند دستگاه اكسيژن‌ساز، باي‌پپ، پرفيوزر، تخت بيمار، تشك مواج، ساكشن، كپسول اكسيژن، ماسك و لوله‌هاي تنفسي، مانتورينگ، ونتيلاتور و حتي ويلچر ايجاد كند؛ بيماري‌ها راحت‌تر كنترل خواهند شد و بيماران طول عمر بيشتري پيدا خواهند كرد. امكان واگذاري و اجاره هركدام از اين تجهيزات پزشكي در فروشگاه تجهيزات پزشك ‌تجهيز فراهم است. پيشنهاد مي‌كنيم اين فرصت عالي را از دست ندهيد!

منبع : https://pezeshktajhiz.com/blog/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.