سرطان روده چيست؟

۲۲ بازديد

سرطان كولوركتال ( CRC ) , همچنين به عنوان سرطان روده و روده بزرگ شناخته مي شود , پيشرفت سرطان از روده بزرگ يا روده بزرگ ( بخش هايي از روده بزرگ ) است . سرطان رشد غير عادي سلولهايي است كه توان هجوم يا توسعه به ساير قسمتهاي بدن را دارند . علامت ها و علائم ممكن است دربرگيرنده خون در مدفوع , تغيير تحول حركات روده , كاهش وزن و احساس خستگي در تمام مدت باشد .


بيشتر سرطانهاي كولوركتال به دليل دست اندركاران سالخوردگي و شيوه زندگي , و تعداد يه خرده از مورد ها به دليل اختلالات ژنتيكي مورد اي است . ساير عوامل خطرزا دربرگيرنده رژيم , چاقي , سيگار كشيدن و عدم كار بدني است . دست اندركاران رژيم غذايي كه خطر را افزايش مي دهد دربرگيرنده گوشت قرمز‌رنگ , گوشت فرآوري شده و الكل است . عامل خطر ديگر بيماري التهابي روده است كه مشتمل بر بيماري كرون و كوليت اولسراتيو است . برخي از اختلالات ژنتيكي ارثي كه مي توانند سبب ساز سرطان روده بزرگ شوند دربرگيرنده پوليپوزوم آدنوماتوز خانوادگي و سرطان روده بزرگ غير پوليپ ارثي است . با اين حال , اين مسئله موردها كمتر از 5 % موارد را نشان مي دهد . معمولا به عنوان يك تومور خوش خيم , اكثر اوقات به صورت پوليپ شروع مي شود , كه با گذشت زمان سرطاني مي شود .سرطان روده ممكن است با به دست آوردن نمونه اي از روده بزرگ در طي سيگموئيدوسكوپي يا كولونوسكوپي تشخيص داده شود . اين داستان پس از تصويربرداري پزشكي براي انتخاب ميزان شيوع بيماري دنبال مي شود .

غربالگري براي دوري و كاهش مرگ و مير ناشي از سرطان روده بزرگ اثرگذار است . غربالگري , با يكي روشهاي متعدد , از 50 سالگي تا 75 سالگي پيشنهاد مي شود . در حين كولونوسكوپي , در صورت يافتن , ممكن است پوليپهاي كوچك برداشته شود . در حالتي كه پوليپ يا تومور بزرگي پيدا شود , ممكن است بيوپسي براي بررسي اين‌كه سرطان سرطاني است يا خير صورت بپذيرد . آسپرين و ساير داروهاي ضد التهابي غير استروئيدي خطر را كاهش مي دهند . با اين حال , به دليل عارضه ها جانبي , استعمال همگاني آنان براي اين منظور توصيه نمي‌شود .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.