پروفيل مبلي يكي از بهترين و پرطرفدارترين انواع مقاطع فولادي است كه هميشه به نقاط قوت آن پرداخته شده و كمتر به ايراد و اشكالات احتمالي در مورد اين مقطع توجه شده است. گرچه خوب يا بد بودن خواص يك محصول كاملا بستگي به كاربرد آن دارد. گاهي انعطاف پذير بودن نقطه ضعف است و گاهي نقطه ي قوت. در ادامه اما با توجه به كاربرد هاي متداول لوله و پروفيل مبلي به بررسي خواص و ويژگي هاي مثبت و منفي اين مقاطع خواهيم پرداخت. 

 

ويژگي هاي مثبت لوله و پروفيل مبلي: 

1.مناسب براي انجام انواع فرآيند ها:

لوله و پروفيل مبلي به دليل آن كه ماده اوليه اي براي توليد هستند و خود به شكل خام كاربرد ويژه اي ندارند با اشكال ساده توليد مي شوند تا مصرف كننده با فرآيندهايي چون خم و كشش شكل مورد نظر خود را در آن ها ايجاد كند. مقاطع بايد منعطف باشند تا حين انجام فرآِيند دچار مشكل نشوند. در ناحيه خم ديواره داخلي پروفيل ولوله مبلي اصفهان فشرده در مقابل، بخش خارجي كشيده مي شود. اگر ورق منعطف نباشد پاره و يا شكسته ميشود. يا در مورد كشش اگر ورق كيفيت مطلوبي نداشته باشد با كمترين نيرو دچار پارگي مي شود. ورق روغني به عنوان ماده اوليه توليد مقاطع سبك به قدري نرم و انعطاف پذير است كه مقطع، اين فرآيند ها را با بروز كمترين ايراد و اشكال مي تواند پشت سر بگذارد.  

2.داراي ابعاد درست و دقيق:

دقت ابعاد از دو جهت مورد بررسي قرار مي گيرد. اول طول و عرض پروفيل يا قطر لوله و دوم ضخامت مقطع و يكسان بودن اين ضخامت در تمام طول لوله و پروفيل. كم و زياد شدن كنترل نشده ي اين ابعاد علاوه بر اين كه با افزايش و كاهش وزن بر قيمت پروفيل مبلي و مقاومت آن اثر مي گذارد، حين توليد هم، صنعتگر را دچار مشكل مي كند چرا كه عموما قطعات ساخته شده از اين مقاطع بايد به درستي در قطعات ديگر چفت بشوند تا محصول نهايي با كيفيت مطلوب توليد بشود. 

3.داراي سطح با كيفيت و مناسب براي آبكاري:

منظور از كيفيت سطح لوله و پروفيل كيفيت ورق مصرفي براي توليد آنها و كيفيت درز جوش است. زماني مقطع براي آبكاري مناسب است كه سطح آن نه به قدري زبر باشد كه آبكاري ناصاف بشود و نه به قدري نرم كه به صورت ورقي از روي سطح آن بلند شود. سطح لوله و پروفيل سبك يا به عبارت بهتر سطح ورق روغني زبري كاملا مطلوبي دارد. اما در مورد كيفيت درز جوش، با جوشكاري درز لوله و پروفيل زائده هايي در اين ناحيه ايجاد مي شود كه اگر برداشته نشود به شدت كيفيت سطح مقطع را پايين مي آورد و در نتيجه از كيفيت مقطع براي انجام آبكاري هم مي كاهد. 

4.سبك وزن با قيمت مناسب

همان طور كه پيشتر هم توضيح داديم قيمت پروفيل سبك اصفهان و تمامي انواع مقاطع فولادي در تمامي كارخانه ها بر اساس وزن اعلام مي شود. لوله و پروفيل سبك به دليل آن كه ورق نازكي دارند امكان توليد آن ها در ابعاد و اندازه هاي بزرگ هم وجود ندارد اين دو عامل در كنار هم باعث شده اين مقاطع به نسبت ساير نمومه ها وزن كمي داشته باشند و به همين خاطر است كه در صعت با نام لوله و پروفيل سبك شناخته مي شوند. همين وزن كمتر باعث مي شود صنعتگر هنگام خريد هزينه ي كمتري هم پرداخت كند.

 

ويژگي هاي منفي لوله و پروفيل مبلي: 

1.به سرعت زنگ مي زند: 

آهن موجود در آلياژ فولاد در معرض هوا به سرعت با اكسيژن واكنش ميدهد و ماده اي قرمز يا قهوه اي رنگ به نام زنگ آهن توليد مي كند كه مقاومت بسيار كمي دارد. اين فرآيند به تدريج باعث خوردگي و از بين رفتن مقطع مي شود. اين يكي از بزرگترين نقاط ضعف لوله و پروفيل هاي فولادي است كه البته با آبكاري تا حد زيادي قابل كنترل است. 

2.حين جابجايي احتمال خرابي آن وجود دارد: 

با كم شدن ضخامت ورق از مقاومت آن در برابر فشار و ضربه هم كاسته مي شود به همين خاطر حين جابجايي و انتقال مقاطع وقتي فشار وزن كل بندل به مقاطعي كه زيرتر قرار گرفته اند وارد مي شود به آن ها آسيب وارد مي كند. انرژي و دقت بيشتري كه صرف جابجايي و نگه داري با دقت آن ها مي شود در نهايت باعث مي شود قيمت اين مقاطع كمي بيشتر از نمونه هاي ضخيم تر باشد. 

 

https://sabaprofile.com/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.