مشاوره جنسي

۱۷ بازديد

مشاوره جنسي بدون ترديد يكي از پر مخاطب ترين و پر مراجعه ترين حوزه هاي مشاوره و روانشناسي در سراسر دنيا مي باشد. گرچه در ايران به دليل يك سري از دلايل بازدارنده مانند شرم و خجالت، اين آمار نسبت به ساير كشورهاي دنيا كمتر است، اما با اين حال هر روزه تعداد قابل توجهي از مردم كشورمان به منظور دريافت خدمات مشاوره جنسي و مشكلات زناشويي به مطب ها و كلينيك هاي روانشناسي مراجعه مي كنند.

مشاوره جنسي شامل تمامي خدمات مشاوره اي است كه روانشناس به منظور آگاهي بخشي و يا حل بخشي از مشكلات در اين حوزه (مانند مشكلات زناشويي كه زوجين به آن دچار مي شوند.) به مراجعين ارائه مي دهد.

 

خجالت از مشاوره جنسي

مسئله خجالت از مشاوره جنسي، نه تنها در ايران، بلكه در بسياري از كشورهاي ديگر، حتي كشورهاي اروپايي نيز مطرح است. اما بايد بدانيم كه عامل اصلي وقوع بسياري از طلاق ها و جدايي ها، همين مشكلات زناشويي و عدم آگاهي ها از مسائل جنسي است. مشكلاتي كه بسياري از آن ها با برگزاري جلسات مشاوره جنسي به راحتي قابل حل هستند.

به همين دليل است كه جوامع و دولت ها مي بايست با انجام اقدامات فرهنگي برنامه ريزي شده و دقيق، اين مسئله را براي عموم مردم جا بيندازند كه مراجعه به روانشناس براي دريافت خدمات مشاوره جنسي و شرح مشكلات زناشويي و جنسي با او، خجالت و شرم و حيا ندارد. مطمئنا اگر اقدامات مناسب و ادامه داري در اين راستا صورت گيرد، مي تواند در بلند مدت تاثير شگرفي در كاهش آمار طلاق داشته باشد.

حجب و حياي انساني به خودي خود چيز بدي نيست. بلكه كاملا برعكس، يكي از صفات حسنه انسان است. اما وقتي مي توان با برگزاري چند جلسه مشاوره جنسي، جلوي فروپاشي يك خانواده را گرفت، خجالت كشيدن كاملا بي مورد و غير منطقي است.

 

مشاوره جنسي براي زوج هاي جوان

بدون شك يكي از اصلي ترين مراجعين مشاوره هاي جنسي، زوج هاي جوان هستند.

كمتر كسي در آستانه ازدواج به مشكلات زناشويي و جنسي فكر مي كند. (مگر اين كه به يك مشكل جنسي جدي دچار باشد‌.) اغلب افراد در اين مواقع به فكر مسائل اقتصادي و معيشتي، مسائل اخلاقي و ... هستند. و هيچكس فكرش را هم نمي كند كه زندگي مشتركش به دليل مشكلات زناشويي در آستانه طلاق و جدايي قرار بگيرد.

به هر حال بايد اين مسئله را پذيرفت كه مشكلات زناشويي و ناآگاهي هاي جنسي، سهم قابل توجهي در افزايش آمار طلاق در جامعه دارند. اما در اين بين وظيفه زوجين چيست؟ زوج هاي جوان، پيش از اين كه كارشان به طلاق و جدايي برسد، مي بايست مسئله را كاملا جدي بگيرند و براي حل انواع مشكلات زناشويي خود، بدون آن كه احساس شرم و خجالت كنند، به يك روانشناس خوب مراجعه نمايند.

 

مشاوره جنسي براي نوجوانان

اين كه مشاوره جنسي تنها مختص به بعد از ازدواج است، يك تصور كاملا اشتباه مي باشد.گرچه عمده مراجعين مشاوره جنسي، زوج هاي جوان هستند، اما اين واقعيت را بايد پذيرفت كه هر كسي كه به بلوغ جنسي مي رسد، خواه مجرد باشد و خواه مزدوج، به مشاوره جنسي احتياج دارد.

اما فايده و كاربرد مشاوره جنسي براي نوجوانان و افراد مجرد چيست؟ دوران بلوغ براي نوجوانان مي تواند دوران بسيار پرخطر و حساسي باشد. از آن جايي كه در مدارس و مراكز آموزشي كشور ما هيچ گونه آموزشي در خصوص مسائل جنسي به افراد داده نمي شود (اگر هم همچين آموزش هايي وجود داشته باشد، خيلي خيلي كم و محدود است.) ، نوجواناني كه به بلوغ جنسي مي رسند، به دليل ناآگاهي هاي جنسي، ممكن است به راه خطا كشيده شده و مشكلات بزرگي را براي خود و خانواده شان ايجاد نمايند.

در بسياري موارد هم ممكن است نوجوانان از بيماري ها و مشكلات جنسي مختلفي رنج ببرند و باز هم به دليل عدم آگاهي، اين مشكلات را از والدين خود پنهان نموده و يا از راه هاي نادرستي اقدام به درمان خودسرانه آن ها كنند.

از آن جايي كه بيان اين مشكلات و پرسش هاي جنسي با افراد ديگر و غريبه ها، نسبت به والدين، براي كودكان و نوجوانان راحت تر است، پدر و مادرها مي بايست در صورت احساس چنين مسائل و مشكلاتي در زندگي فرزند خود، او را به سمت مراجعه به روانشناس سوق داده و راهنمايي كنند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.