پورت شيمي درماني چيست؟

۳۹ بازديد

پورت شيمي درماني از يك لوله ي سيليكوني و انعطاف پذير تشكيل شده است كه پورت را به رگ مركزي بدن متصل مي كند و هر گونه تزريق دارو، سرم و خون از طريق پورت و لوله اش روي رگ مركزي انجام مي شود.

شيمي درماني براي درمان بيماري هماتولوژي و انكولوژي مانند سرطان مي باشد و به نوعي از رشد سلول هاي سرطاني جلوگيري مي كند.

در اين نوع درمان از داروها و قرص هاي شيميايي براي از بين بردن توده هاي سرطاني استفاده مي شود. يكي از روش هاي تزريق دارو به بدن بيمار استفاده از پورت مي باشد.

استفاده از اين روش بسيار مفيدتر است چون ترزيق زياد خون يا دارو با استفاده از سرنگ علاوه بر درد و ناراحتي زياد، باعث سوراخ شدن رگ هاي خوني و مسدود شدن و نازك شدن آنها مي شود.

همچنين برخي مواقع داروها و مواد شيميايي كه تزريق مي شوند بسيار سوزاننده مي باشند كه بهتر است به جاي تزريق مستقيم به رگ از پورت استفاده شود.

پورت شيمي درماني دستگاه كوچكي مي باشد كه در سمت راست قفسه ي سينه و زير پوست قرار مي گيرد. پزشكان از اين پورت براي تزريق دارو، خون به رگ بيمار و نمونه گيري استفاده مي كنند.

طريقه كاشت پورت زير پوست

بهتر است عمل پورت گذاري حداقل يك هفته قبل از شيمي درماني انجام شود چون اين كار عوارض جانبي آن را تا زمان انجام شيمي درماني كاهش مي دهد.

عمل پورت گذاري با يك عمل ساده انجام مي شود و نيازي به بيهوشي نيست و با يك بي حسي موضعي ساده هم هيچ دردي احساس نمي شود. ابتدا روي پوست برش كوچكي انجام مي شود و پايه ي پورت در آن جا قرا مي گيرد سپس لوله ي پورت از طريق سونوگرافي هدايت مي شود و از رگ موجود در زير چانه و گردن مي گذرد تا بالاي قلب ميرسد در آخر نيز پوست اطراف پورت با استفاده از نخ قابل جذب دوخته مي شود.

انواع لوله (كاتتر)

لوله هاي مربوط به پورت ها انواع مختلفي دارند ولي در حالت كلي همه ي آنها كار مشابهي انجام مي دهند و تفاوت آن ها در محل قرارگيري آنها مي باشد:

  • كاتتر PPIC: اين كاتتر توسط دكتر يا پرستار با تجربه و آموزش ديده داخل رگ موجود در آرنج قرار داده مي شود. براي انجام اين كاشت نيازي به بيهوشي نيست و با يك بي حسي موضعي ساده هم مي تواند اين عمل را با موفقيت انجام داد.

  • كاتتر Hickman: اين كاتتر توسط دكتر يا پرستار با تجربه و آموزش ديده داخل رگ موجود در قفس سينه قرار داده مي شود. اين كاتتر از رگ موجود در گردن مي گذرد و به قسمت بالايي قلب كه رگ مركزي بدن در آن جا قرار دارد ختم مي شود. براي انجام اين عمل علاوه بر بي حي موضعي از قرص هاي خواب آور و آرامش بخش نيز استفاده مي شود.

اين پورت همراه كاتتر مي تواند به مدت چند هفته يا چند ماه بر روي بدن باقي بماند.

مزاياي استفاده از پورت شيمي درماني

  • شيمي درماني مناسب بيماري هايي مي باشد كه به طور مداوم از بيماري نمونه گيري انجام مي شود و در طول درمان تزريقات زيادي با سرنگ انجام مي شود. استفاده ي بيش از حد از سرنگ به مرور زمان باعث سوراخ شدن و ناطدك شدن رگ ها مي شود كه اين هم يك مشكل اضافه مي شود.

  • در طول روز بدون هيچ نگراني و دردي، نمونه گيري و تزريقات مداوم انجام مي شود.

  • خطر آسيب به بافت و عضله را كاهش مي دهد.

  • با استفاده از پورت شيمي درماني مي توان هر گونه عمليات لازم را در خانه نيز انجام داد.

جه خريد پورت شيمي درماني ميتوانيد باتجهيزات پزشكي سدان در تماس باشيد

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.