درمان قطعي سردرد ميگرني و سردرد مزمن با طب درد ممكن شد

۱۷ بازديد

 

درمان قطعي سردرد ميگرني و سردرد مزمن با طب درد

سردرد به عنوان يكي از رايج ترين دردها بين مردم جهان شناخته مي شود و به طور عمده ناحيه سر و گردن را درگير مي كند. تحقيقات نشان مي دهد كه بيش از 40 ميليون نفر از مردم دنيا به سردردهاي مزمن و ميگرني گرفتار هستند. لذا بررسي ريشه اي علت و درمان سردرد در دنياي امروز بسيار ضروري به نظر مي رسد. افزون بر بهره گيري از روشهاي پزشكي طب نوين، توجه عميق و ويژه نسبت به خود و به عبارتي خود دوستي و ارتباط نزديك و صميمانه پزشك و بيمار مي تواند راه درمان بسياري از بيماري ها باشد. زماني كه حقيقتا خودمان را دوست داشته باشيم ، تمام چيزهاي نيك از جمله سلامتي در مسير زندگي ما قرار ميگيرند. در ادامه با ما همراه باشيد تا با موثرترين روشهاي درمان ميگرن و انواع سردردها آشنا شويم.

درمان قطعي سردرد ميگرني و سردرد مزمن با طب درد

تقريبا ۳۰ نوع سردرد وجود دارد كه يك نوع آن سردرد ميگرني است، ميگرن، اختلالي در سيستم عصبي و سردردي تنشي بوده و قبل از بروز علائمي را از خود نشان مي‌دهد.

سردرد ميگرني حالت تپش‌دار و كوبنده اي دارد، عمدتا از سمت چپ سر شروع مي‌شود و مي‌تواند به تدريج تمام قسمت‌هاي سر، حتي شقيقه‌ها و چشم‌ها را هم تحت فشار قرار داده و درگير كند، از جمله راه‌هاي تشخيص سردرد ميگرني اين است كه مبتلايان به اين نوع سردرد، چنانچه به پشت دراز بكشند سردرد آنها شدت مييابد، اما اگر در حالت سجده قرار بگيرند سردردشان آرام تر ميشود.

پژوهشها نشان مي دهد كه سردردهاي ميگرني در زنان شايع‌تر بوده و ممكن است در هر سني بروز پيدا كند. شايان ذكر است كه اين سردرد زمينه ارثي هم مي تواند داشته باشد، از نشانه‌هايي كه پيش از بروز سردرد ميگرني مشاهده مي‌شوند مي‌توان به حالت تهوع، دل درد، سرگيجه، خميازه كشيدن پي در پي، عصبانيت و بداخلاقي، ميل به خوردن غذا‌هاي شيرين، استفراغ، اسهال يا يبوست و اختلالات بينايي مثل تاري ديد اشاره كرد.

برخي بو‌ها و غذا‌ها نيز مي‌توانند سردرد ميگرني را تشديد كنند. به عنوان مثال، بوي عطر و ادكلن و پياز در تشديد سردرد ميگرني بسيار موثر هستند؛ همينطور بودن در جا‌هايي كه سر و صدا زياد است، اين نوع سردرد را شدت ميبخشد. از ساير عواملي كه در بروز اين عارضه  نقش موثري دارند مي‌توان به استرس، اضطراب و فشار‌هاي رواني، هيجانات شديد، گرسنگي يا خستگي زياد، بي‌خوابي يا كم‌خوابي، مصرف برخي از غذا‌ها مثل غذا‌هاي مانده، ساندويچي، سوسيس و كالباس، ترشي، لبنيات، آلودگي هوا، تغييرات هورموني در زمان قاعدگي، مصرف قرص‌هاي ضدبارداري، مصرف دخانيات و مشروبات الكلي، غلظت و فشار خون بالا و ... اشاره نمود.

آشنايي با برخي از رايجترين انواع سردردها

1. سردرد ميگرني

اين نوع سردرد، يك طرف سر را درگير كرده و به صورت ضرباني است كه عمدتا با حالت تهوع، استفراغ، آلرژي به نور يا صدا همراه بوده و ممكن است از 2 تا 72 ساعت ادامه يابد و بيشتر خانمها را درگير ميكند و استرس يكي از اصلي ترين دلايل بروز و تشديد آن است.

2. سردرد سينوزيت (سينوسي)

دردي عميق و دائمي كه در پشت استخوان گونه و بيني احساس ميشود و با تب و آبريزش بيني همراه است، منشا اين سردرد ميتواند عفونت، التهاب و يا تورم در سينوس هاي سر فرد ميباشد.

3. سردردهاي تنشي

رايج ترين نوع سردرد است، به طوري كه حدود 80 درصد از مردم دنيا حداقل يك بار به آن دچار شده اند. اين سردرد با احساس فشار و درد در هر دو طرف سر به صورت حلقه مانند و گاهي همراه با احساس درد و خستگي در ناحيه گردن همراه است. قطع و درمان سردرد تنشي گاها از نيم ساعت تا يك هفته طول ميكشد.

4. سردرد خوشه اي

اين نوع سردرد چندان رايج نيست و تنها 1 درصد از جمعيت جهان با آن درگير هستند ، درد يكطرفه فوق العاده شديد كه عمدتا در ناحيه اطراف يا پشت چشم حس ميشود و با آبريزش يك طرفه از بيني و اشك ريزي يك طرفه و قرمز شدن چشم همراه است. بين پانزده دقيقه تا 2.5 ساعت هم درمان سردرد خوشه اي به طول ميانجامد.

 

نحوه تشخيص نوع سردردها از هم

به علت تشابه زيادي كه بين اين سردردها وجود دارد، براي تشخيص نوع دقيق سردرد خود حتما بايد به پزشك متخصص مراجعه كنيد. در كلينيك دكتر فرشته اسفند ياري نوع سردرد شما با استفاده از آپديت ترين متد روز دنيا و پيشرفته ترين تجهيزات پزشكي و با حداقل ميزان خطا، تشخيص داده شده و درمان سردرد به طور كامل و قطعي صورت مي گيرد.

بنا به شيوع انواع سردردها در سنين جواني و ميانسالي ،در جوامع پر استرس امروزي كه انواع فشارهاي اقتصادي و اجتماعي بر مردم تحميل ميشود، نياز به كلينيك هاي تخصصي سردرد با هدف ارائه خدمات ويژه به افراد مبتلا به انواع سردردها، تحت نظر پزشك متخصص مغز و اعصاب، بيش از هر زمان ديگري احساس ميشود.

گفتيم كه ميگرن سردردي تپش‌دار است كه ممكن است در يك يا هر دو طرف سر ايجاد شود و با تهوع، استفراغ يا كاهش اشتها همراه باشد. اين نوع سردرد يكي از مهم‌ترين مشكلاتي است كه فعاليت و عملكرد افراد بسياري را در دنيا دچار اختلال ميكند و تا قبل از روش طب درد، دارويي براي درمان قطعي آن وجود نداشت.

افراد مبتلا به ميگرن عموما با توصيه‌هاي مختلف اطرافيان مواجه هستند؛ بد نيست اين را هم بدانيد كه اكثر افرادي كه ميگرن دارند، افراد سرد مزاجي هستند كه سريع عصبي مي‌شوند و به‌ دليل اين عصبانيت آني، تغييراتي در طبع آن‌ها رخ مي دهد كه ممكن است دليل بروز سردردهاي اين چنيني باشد. به همين علت بهتر است طبع اين افراد گرم‌تر شود تا درمان سردرد سريعتر صورت بگيرد. شايان ذكر است كه زنان سه برابر بيشتر از مردان به سردرد ميگرني دچار مي‌شوند؛ حتي بر اساس پژوهشهاي انجام شده از هر 20 خانم 4 نفر از ميگرن رنج مي‌برند، در حالي كه اين آمار در ميان مردان 1 نفر از هر 20 نفر مي باشد. اولين علامت هاي سردرد ميگرني مي تواند در هر سني مشاهده شود، اما اين اختلال عمدتا از دوران نوجواني آغاز مي‌شود.

معمولا درمان ميگرن با استفاده از مسكن ها ( قرص سردرد ) و يا بوتاكس ميگرن انجام ميشود كه به صورت موقت باعث از بين رفتن سردرد شما ميشود .

نحوه تشخيص نوع سردردها از هم

آشنايي با روش طب درد

طب درد يا Pain Medicine پس از پيدايش علم پزشكي نوين با تلاش و كوشش دكتر ميشل اشتاينباخ و پروفسور حيدري كه پايه گذاران اين علم بودند، در سال 2008 طراحي شد.

در اكثر موارد ديده شده است كه استفاده از روشهاي مدرن و داروهاي شيميايي و حتي عملهاي جراحي، علاوه بر عوارض جانبي كه براي بيمار به همراه دارند، تا مدتها نتايج چندان مثبتي را ايجاد نميكنند و در اكثر موارد موجب درمان قطعي نيز نمي شوند.

اما در اين طب با استفاده از تكنولوژي هاي فوق پيشرفته، اقداماتي بر روي سيستم عصبي و عروقي و گردش خون انجام مي شود كه نتايج شگفت انگيزي به همراه دارد. اين روش درماني، نتايج خيره كننده اي را در زمينه درمان بيماري هاي مغز و اعصاب نمايان كرده است. تقريبا يك دهه است كه اين روش با اندازه گيري دقيق سيستم عصبي و ويژگي هاي سلولي وارد دنياي طب نوين شده و به طرز عجيبي مورد استقبال بيماران قرار گرفته است.

بر اين اساس مطالعات دقيقي در رابطه با فعاليت سلولهاي مختلف بدن انجام گرفت كه نتايج آن نشان داد، سلولها و ماهيچه هاي بدن نيز همچون يك سيستم الكتريكي پيچيده عمل مي كنند و ميدان الكتريكي مينياتوري دارند. با استناد به اين روش سلولها و بافتهاي بدن نيز قادر هستند جريانات و امواج مغناطيسي را از لحاظ مشخصات مختلف از قبيل شكل و فركانس تشخيص دهند. با اين اطلاعات مي توان بسياري از اثرات درمانهاي آلترناتيو را شرح داد.

كلام پاياني

كلينيك تخصصي سردرد دكتر فرشته اسفندياري مجري روش درماني طب درد است كه شيوه‌اي تركيبي از علوم پاراكلينيك و باليني است. اين متد كه توسط دو كشور آلمان و امريكا ابداع شده ، از تازه‌ترين روش‌هاي درماني بيماري‌هاي اعصاب و روان بوده و به‌ويژه در رفع مشكلات سر و گردن، درمان سردرد و مشكلات تعادلي بسيار كارآمد است.

اين مجموعه ضمن بررسي و تشخيص نوع بيماري، با استفاده از روش‌ها و تجهيزات روز دنيا در جهت درمان اقدام مي‌كند.

براي برقراري ارتباط اينترنتي با مجموعه دكتر اسفندياري و استفاده از مزاياي طب درد جهت درمان انواع بيماري‌ها  و رفع عوارض مربوطه به سايت اين مجموعه به آدرس   https://dr-esfandiari.com مراجعه نماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.