يكي از دردناك ترين اتفاقاتي كه ممكن است فرد با آن مواجه شود شكست عشقي مي باشد و افسردگي بعد از شكست از شايع ترين پيامدهاي آن مي باشد، بعد از اين كه فرد دچار شكست عشقي مي شود ناراحتي و تنهايي سراغ او مي آيد كه بسيار براي او آزار دهنده مي باشد. در اين مقاله به بررسي نشانه ها و راه هاي درمان افسردگي پس از شكست عشقي مي پردازيم.

هر فردي نسبت به شكست عشقي عكس العمل خاصي دارد ولي بسياري از افراد شكست عشقي را براي خود شكست بزرگي تلقي مي كنند و آن را به عنوان يك نشانه ضعف در نظر مي گيرند، به همين دليل بعد از شكست عشقي احتمال بروز افسردگي بسيار بالا مي رود، در ادامه اين مقاله به بررسي كامل افسردگي بعد از شكست عشقي مي پردازيم و هم چنين راه هاي بهبود آن را ذكر مي كنيم.

براي درمان افسردگي مي توانيد در جلسات روان درماني شركت كنيد و با مشاور متخصص صحبت نماييد و براي افسردگي و بهبود روابط عاطفي تان اقداماتي را انجام دهيد.

علائم افسردگي پس از جدايي

افسردگي درجات مختلفي از خفيف تا شديد را شامل مي شود بنابراين نمي توان به راحتي تشخيص داد كه ناراحتي پس از جدايي عادي بوده يا افسردگي خفيف مي باشد. در صورت وجود پنج مورد از علائم زير به مدت دو هفته احتمالا شما درگير افسردگي شده ايد:

  1. تقريباً هر روز بيشتر روز غمگين و نااميد مي شويد

  2. علاقه خود را به فعاليت هاي قديمي از دست مي دهيد

  3. كاهش وزن و كاهش اشتها يا افزايش اشتها و افزايش وزن

  4. خوابيدن يا خيلي كم يا زياد

  5. احساس اينكه اكثر روز انرژي لازم نداريد

  6. احساس بي ارزشي

  7. مشكل در تمركز يا تصميم گيري

  8. فكر در مورد مرگ يا خودكشي

علائم سالم و طبيعي جدايي نيز شامل موارد زير مي شوند:

  1. عصبانيت و نااميدي

  2. گريه و غم

  3. ترس

  4. بي خوابي

  5. از دست دادن علاقه به فعاليت ها

اين علائم نيز دردسر ساز هستند اما واكنش طبيعي بدن مي باشند. توجه داشته باشيد كه بهبودي براي افراد متفاوت متفاوت است، اگر احساس مي كنيد كه درگير افسردگي شده ايد حتما به مشاور مراجعه كنيد.

 

دلايل افسردگي بعد از شكست عشقي

افسردگي كه بعد از شكست عشقي به دلايل مختلفي به وجود مي آيد و بهتر است علائم و نشانه هاي افسردگي را بشناسيد تا از به وجود آمدن مشكلات بيشتر جلوگيري كنيد، بايد اين نكته را در نظر بگيريد كه افسردگي در كنار آسيب هايي كه بعد از شكست عشقي در شما رخ مي دهد مي تواند شرايط را براي شما سخت تر و دشوار  تر كند و بر روي عملكرد زندگي تان اثر بگذارد، در ادامه اين مقاله دلايل اصلي كه باعث افسردگي بعد از شكست عشقي مي شود را بيان مي كنيم.

افسردگي ناشي از نگراني در مورد آينده از دلايل افسردگي

يكي از دلايل مهمي كه فرد بعد از شكست عشقي دچار افسردگي مي شود ترس از آينده مي باشد، فردي كه دچار شكست عشقي مي شود با خودش فكر مي كند كه آيا هميشه تنها خواهد ماند؟ يا مي تواند كسي را پيدا كنم كه دوستش داشته باشد و به او محبت كند؟

به وجود آمدن اين سوالات تا حد زيادي طبيعي مي باشد و شما بايد توجه كنيد كه نگراني شما به طرف مقابل تان ربطي ندارد و اين موضوعات از ذهن خودتان سرچشمه مي گيردو باعث مي شود افسردگي بر روي ذهن شما اثر بگذارد.

در صورتي كه زمان بگذرد و وارد رابطه عاطفي شويد تمام نگراني هاي شما از بين خواهد رفت و به مرور زمان احساس سرزندگي و نشاط در شما به وجود مي آيد.

افسردگي به خاطر بازگشت احساسات آسيب ديده

يكي ديگر از دلايل افسردگي بعد از شكست عشقي، احساسات آسيب ديده مي باشد، در واقع برخي از افراد براي اين كه از مشكلات زندگي مانند مشكلات خانوادگي، مالي و غيره فرار كنند و وارد رابطه عاشقانه مي شوند و براي سرپوش گذاشتن بر مشكلاتشان از احساسات خوبي كه در روابط عاشقانه به وجود مي آيد استفاده مي كنند. در صورتي كه افراد در اين شرايط به شكست عشقي دچار شوند احساس بسيار بدي را تجربه خواهند كرد.

غرور جريحه دار شده مسبب افسردگي

طبيعي است كه بعد از شكست عشقي احساس مي كنيد كه غرورتان آسيب ديده است، بخش زيادي از دردي كه احساس مي كنيد به خاطر غرور جريحه دار شما مي باشد و تمام آن به خاطر دل شكستگي و غم نمي باشد در صورتي كه بپذيريد غرورتان بيشتر از احساسات تان آسيب ديده است راحت تر مي توانيد با افسردگي كنار بيايد و براي حل آن اقداماتي را انجام دهيد.

كمبود اعتماد به نفس و افسردگي

زماني كه فردي دچار شكست عشقي مي شود و عشقش او را رها مي كند در اين حالت نسبت به خودش دچار احساسات منفي مي شود و با خود فكر مي كند كه چه مشكلي داشته است كه طرف مقابل او را رها كرده است؟ يا چه كاري بايد مي كرده كه نكرده است؟ اين افكار و احساسات به وجود آمده تا حد زيادي طبيعي مي باشد.

البته بايد بدانيد كه افكار ناراحت كننده از فكر و نگرش شما نسبت به خودتان سرچشمه مي گيرد و ربطي به طرف مقابل شما ندارد، بهتر است دليل اين مشكل را پيدا كنيد تا بتوانيد راحت تر با مشكلات ديگر كنار بياييد و براي حل آن ها اقداماتي را انجام دهيد.

به هم خوردن تعادل زندگي

فردي كه وارد يك رابطه عاشقانه مي شود معمولا برنامه خاصي براي خود و طرف مقابلش دارد به طور مثال زماني خاصي را به گردش مي روند، جشن مي گيرند، در ساعت مشخصي با يكديگر تلفني صحبت مي كنند، در صورتي كه نظم زندگي آن ها از هم بپاشد باعث به وجود آمدن افسردگي خواهد شد.

در واقع ناراحتي كه بعد از جدايي به وجود مي آيد در بسياري از موارد مربوط به عشق نمي باشد بلكه بيش تر به تجارب و احساسات فرد مربوط مي شود، براي اين كه بتوانيد با غم ناشي از شكست عشقي غلبه كنيد در اين حالت بايد احساسات واقعي تان را شناسايي كنيد و آن ها را با احساس غم و دل شكستگي جايگزين نماييد.

افسردگي بعد از شكست عشقي: راهكارهايي براي درمان

براي اين كه دوباره زندگي تان را شروع كنيد و روابط عاطفي تان را بهبود بخشيد بايد بتوانيد افسردگي را پشت سر بگذاريد براي گذر از افسردگي راهكارهايي وجود دارد كه در اين جا برخي از آن ها را بيان مي كنيم:

مشغول كردن خود براي شكست افسردگي

فردي كه به افسردگي مبتلا مي شود علاقه اي به بيرون رفتن از خانه ندارد و ترجيح مي دهد در نقطه امن باقي بماند، براي اين كه بتواند با افسردگي مقابله كند و بر اين احساس غلبه كند بايد اوضاع را تغيير دهد و چالش هاي تازه اي را براي خود ايجاد نمايد.

در اين حالت فرد با تجربه هاي تازه اي رو به رو خواهد شد و احساس نشاط و سرزندگي در او ايجاد مي شود و مي تواند روابط عاطفي بهتري داشته باشد. همچنين براي بهتر شدن حالش مي تواند در گروه دوستان قرار بگيرد، كارهاي جديدي انجام دهد و مسافرت رفتن را تجربه نمايد در اين حالت به او كمك مي شود تا به روند عادي زندگي اش برگردد.

ورزش و فعاليت

ورزش كردن باعث مي شود تا هورمون هايي مانند سروتونين افزايش يابد و خلق و خو فرد بالا رود در صورتي كه حوصله نداريد به باشگاه برويد مي توانيد فعاليت هايي مانند يوگا و رقص در خانه را تمرين كنيد و بعد از انجام اين حركات و ورزش كردن متوجه خواهيد شد كه چقدر حالتان تغيير كرده و خوب شده است.

دوري كردن از  رابطه سابق

از هرچيزي كه مربوط به نامزد يا رابطه قبلي شما است دوري كنيد، براي اين كار بايد عكس ها و چت هاي مربوط را پاك كنيد، او را از شبكه هاي اجتماعي بلاك كنيد و به هر شكلي كه شده سعي كنيد به ياد او نيفتيد.

بسياري از افراد ترجيح مي دهند كه اين كار را انجام ندهند اما پيگيري رابطه تمام شده باعث تشديد افسردگي شما مي شود.

صحبت با اطرافيان

يكي از مشكلات افراد افسرده اين مي باشد كه ديگر تمايلي به برقراري ارتباط با ديگران ندارند و اين امر باعث تشديد افسردگي آن ها مي شود، سعي كنيد با والدين يا دوستان خود در مورد احساساتي كه داريد صحبت كنيد، اين كار باعث مي شود تا فشار رواني كم تري را احساس كنيد.

افسردگي بعد از شكست عشقي: مشاوره با روانشناس

در صورتي كه دو ماه از شكست عشقي گذشته است اما افسردگي شما بهبود نيافته است و مانند روز اول دچار افسردگي هستيد و در عملكرد روزانه شما اختلالاتي به وجود آمده است بايد به روانشناس مراجعه كنيد، روانشناس علت هاي افسردگي را تشخيص مي دهد و هيجان هاي مربوط به آن را شناسايي مي كند و با استفاده از روش هاي درماني صحيح براي حل آن ها اقداماتي را انجام مي دهد.

در همين راستا مركز مشاوره ستاره ايرانيان خدمات چندين ساله را ارائه مي كند كه يكي از مهم ترين آن ارائه خدماتي در زمينه افسردگي مي باشد و اين مركز مشاوره شرايطي را براي شما فراهم مي كند تا هر كجاي كشور كه مي باشيد به صورت تلفني و حضوري با مشاوران در ارتباط بوده و از خدمات آن ها استفاده كنيد.

اين مركز مشاوره به شما تضمين مي دهد كه مشكلات عاطفي تان را حل كنيد و با انتخاب بهترين راهكارهاي درماني بتوانيد روند عادي زندگي تان را دنبال كنيد در صورتي كه اطرافيان از اختلالات اين چنين رنج مي برند مي توانيد راهكارها و روش هاي گوناگوني براي درمان بيان كنيد تا به درمان آن ها كمك شود.

اگر افسردگي درمان نشود، چه اتفاقي مي افتد؟

شناخت علائم افسردگي پس از جدايي و كمك گرفتن از مشاور مي تواند عوارض آن را كاهش دهد. اما عدم درمان ممكن است باعث شود كه به الكل يا مواد مخدر اعتماد كنيد تا دردي را احساس نكنيد. افسردگي همچنين باعث آسيب به سلامت جسماني شده و باعث درد مفاصل، سردرد و درد معده شود.

علاوه بر اين، استرس مزمن مي تواند سيستم ايمني بدن شما را ضعيف كرده و شما را در معرض ابتلا به عفونت و بيماري قرار دهد. پرخوري نيز كه از عوارض افسردگي است مي تواند باعث افزايش وزن بيش از حد شود و خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و ديابت را افزايش دهد.

سوالات متداول درباره افسردگي بعد از شكست عشقي

بهترين شيوه درمان افسردگي بعد از شكست عشقي چيست؟

بهتر است در سبك زندگي تان تغييراتي را ايجاد كنيد و از اين طريق به بهداشت جسمي و رواني تان كمك كنيد و براي اين كه گوشه گيري را در پيش بگيريد و تنها باشيد مي توانيد ورزش كنيد و در جمع دوستان قرار گرفته و با كساني كه حالتان را خوب مي كند در ارتباط باشيد در اين خصوص مي توانيد از مشاور و روانشناس كمك بگيريد تا باعث بهبود وضعيت خلقي شما شوند.

افسردگي بيشتري با چه علائمي خود را نشان مي دهد؟

فردي كه افسرده است احساس غمگيني و اندوه مي كند و اين مسئله بر روي جنبه مختلف زندگي او اثر مي گذارد و هم چنين مواردي مانند از دست دادن لذت، احساس گناه، افكار مرگ و كاهش تمركز از علائم افسردگي مي باشد.

"تاپ نيوز روانشناسي" با هدف نشر محتوا و خبرهاي روانشناسي و علوم شناختي شروع به فعاليت نموده است. موضوعات پربازديد:درمان افسردگي با دارو گياهي ،  درمان گياهي بيماري 


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.