قارچ شيتاكه

۲۹ بازديد

قارچ شيتاكه يكي از شناخته شده ترين قارچ هاي دارويي است. اين قارچ يك قارچ عجيب و غريب است كه به دليل طعم غني , و خواص بي نظير خود مشهور است و در انواع مختلف و دستور العمل هاي مختلف غذايي در سراسر جهان استفاده مي شود. در گياه شناسي چيني، گزارش شده است كه اين قارچ "Qi" را در بدن افزايش مي دهد. Qi در طب چين انرژي ضروري است كه از نصف النهار در بدن عبور مي كند. در طب چيني از گياهان دارويي و سوزن ها براي تنظيم جريان Qi استفاده مي كنند.
قارچ شيتاكه، كه در حال حاضر در جامعه علمي Lentinules edodes ناميده مي شود ، اولين قارچي بوده كه در تاريخ آسيا و شايد حتي در تاريخ بشر پرورش داده شد. در قرن دهم، كشاورزان در يك دره خاص در كوههاي شرق چين ياد گرفتند كه چگونه اين قارچ گران قيمت را روي چوب كنده درخت پرورش دهند. شيتاكه در حال حاضر بعد از قارچ دكمه اي، دومين قارچ پر كشت در جهان است .

 

فوايد قارچ شيتاكه

شيتاكه براي تقويت كبد و حمايت از سلامت كلي سيستم ايمني استفاده مي شود. تحقيقات مدرن نشان مي دهد كه قارچ شيتاكه همچنين ممكن است به حفظ سطح كلسترول سالم در محدوده طبيعي كمك كند. در ادامه به مهترين فوايد قارچ شيتاكه اشاره مي كنيم.

پشتيباني سيستم ايمني

قارچ شيتاكه حاوي لنتينان است . لنتينان يك تركيب فعال است كه از پاسخ ايمني سالم پشتيباني مي كند.اعتقاد بر اين است كه مصرف منظم شيتاكه سيستم ايمني بدن را تحريك مي كند. اين قارچ دارويي همچنين حاوي كلسيم ، فسفر ، ويتامين ها و مواد معدني و اسيدهاي آمينه ضروري مانند ليزين ، آرژنين و بسياري ديگر است.

تسكين كبد

حاوي بتا گلوكان و آنزيم هايي است كه ممكن است عملكرد كبد را بهبود بخشد.

سلامت استخوان ها

شيتاكه در واقع سطوح متوسطي از ويتامين D را به شكل ergocalciferol (vit.D-2) حمل مي كند. اين يك ويتامين محلول در چربي ضروري براي رشد استخوان و متابوليسم كلسيم است. 10 گرم قارچ شيتاكه حاوي 16 درصد RDI فسفر است. ميزان كافي كلسيم و فسفر در خون براي كاني سازي مناسب استخوان و دندان بسيار مهم است.

اعصاب و روان

اين قارچ حاوي نياسين، اسيد پانتوتنيك، پيريدوكسين بيشتر از قارچ دكمه اي است . پيريدوكسين سطح انتقال دهنده هاي عصبي GABA را در مغز بهبود مي بخشد.

سلامت قلب

سلنيوم يك ماده مغذي مشترك براي آنزيم آنتي اكسيدان ، گلوتاتيون پراكسيداز است . اين ماده نقش حياتي در يكپارچگي بافت قلب دارد.

. خواص ضد ميكروبي شيتاكه (باكتريايي ، قارچي و مخمر)

مقاومت آنتي بيوتيكي توسط ميكروب ها به مشكلي در حال تحول تبديل شده است كه محققان به دنبال بهره برداري از محصولات طبيعي براي تقويت مبارزه با عوامل بيماري زا هستند. شيتاكه روي گروهي از باكتري ها، مخمرها و عوامل بيماري زاي قارچي مورد آزمايش قرار گرفت و در برابر 85 درصد مواردي كه مورد آزمايش قرار گرفتند، ضد ميكروب مثبت نشان داد. تاثيرات مثبت شيتاكه بر سويه هاي باكتري سودوموناس و سالمونلا بسيار مهم بود.همچنين پاسخ خوبي در برابر استافيلوكوكوس اورئوس (MRSA) مشاهده شد.

خواص ضدسرطاني

اثرات ضد توموري در چندين سرطان مشاهده شده است. برخي از مطالعات در زير شرح داده شده است. گزارشات مثبتي براي سرطان سينه نيز وجود دارد.

سرطان روده بزرگ

تصور مي شود كه لنتينان يكي از مولكول هاي مهم زيست فعال در شيتاكه است. اثرات قارچ بر سلولهاي سرطاني روده انسان در موشهاي تغذيه شده با لنتينان مشاهده شد و كاهش قابل توجهي در اندازه تشكيل تومور در موشهايي كه از قبل تغذيه شده بودند در مقايسه با گروه شاهد مشاهده شد

سرطان معده

تجزيه و تحليل بيماران مبتلا به سرطان معده ، دريافت ايمونوشيمي علاوه بر لنتينان انجام شد. نتايج نشان داد كه بيماران تحت درمان معمولي علاوه بر لنتينان ميزان بقاي طولاني تري دارند. همچنين اشاره شد كه نتايج ممكن است در بيماران مبتلا به متاستاز غدد لنفاوي (گسترش سرطان به غدد لنفاوي) در مقايسه با متاستاز غدد لنفاوي موثرتر باشد.

سرطان پانكراس

25 بيمار مبتلا به سرطان پانكراس پيشرفته تحت درمان با لنتينان قرار گرفتند و زمان بقا بر اساس پيگيري سه ساله مورد بررسي قرار گرفت. 20 درصد از بيماران (5 نفر از 25 نفر) 3 سال زنده ماندند، اگرچه ميانگين 12.1 ماه بود. همچنين بين كيفيت زندگي و درمان با لنتينان رابطه معني داري وجود داشت. شواهد در حمايت از بهبود كيفيت زندگي در بيماران تحت تجويز تركيبات استخراج شده ازshiitake است.

ضد HIV

محققان عصاره شيتاكه را به يك آنزيم (ترانكريپتاز) مهم براي ويروس HIV-1 اضافه كردند زيرا اين ويروس را قادر مي سازد تا خود را تكثير كند. قارچ قادر به جلوگيري از فعاليت آنزيم بوده و سرعت توليد مثل ويروس را كند مي كند.

تاثير قارچ شيتاكه بر HPV

همانطور كه گفته شد، قارچ شيتاكه حاوي لنتينان است. اين ماده سيستم ايمني بدن را تقويت كرده و از بدن در برابر عفونت هاي مختلف محافظت مي كند. مصرف قارچ شيتاكه به دليل خاصيت ضد ويروسي و ضد قارچي آن براي درمان بسياري از عفونت ها از جمله عفونت ويروسي HPV يا زگيل تناسلي مفيد مي باشد.


 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.